Kolory w biznesie

Psychologia kolorów – co mówi o nas kolor?

Psychologia kolorów staje się coraz bardziej powszechna, zdajemy sobie sprawę, że kolory wpływają na postrzeganie firm i marek. Nie wszyscy wiedzą, że mają one znaczenie również w budowaniu marki osobistej, a największą rolę pełni tu kolor stroju biznesowego. Zastanawiacie się, jak używać kolorów, żeby budować swój wizerunek w sposób świadomy?

Często dobieramy barwy intuicyjnie, zwracając uwagę na to, aby do siebie pasowały. Namawiam Was jednak na świadome stosowanie kolorów. W ten sposób możemy przekazywać światu informacje o swoim nastawieniu, stanowisku czy rodzaju biznesu.

Kolory w biznesie mają ogromną moc! Z jednej strony wpływają na pewność siebie osoby noszącej wybrany kolor. Z drugiej zaś strony decydują, jak jesteśmy postrzegani przez innych: współpracowników, szefów czy podwładnych, a także – partnerów biznesowych.

Kolory stroju biznesowego

Przyjęło się, że zawody bazujące na zaufaniu klientów wymagają strojów w kolorach granatowym, czarnym i grafitowym. Wynika to właśnie z psychologii kolorów i tego, jaki te barwy niosą przekaz. Jednocześnie są to kolory bazowe, to na nich opieramy się budując podstawowy zestaw ubrań. Mówiąc o stroju, trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie tylko takich barw może być przytłaczające, należy więc przełamać je inną barwą.

Możemy skorzystać z palety kolorystycznej i wybrać kolory przeciwne lub barwy pokrewne, czy nawet różne odcienie jednego koloru. W stylu biznesowym profesjonalnym dobieramy najczęściej właśnie jasne odcienie (błękit, jasnoszary) barwy bazowej.  Oczywiście do wszystkiego będzie pasowała także elegancka biel.

Kiedy możemy sobie jednak pozwolić
na odrobinę swobody, zachęcam do wyrażenia swojej osobowości poprzezdodanie akcentu w kolorze, który nas określa. Taką rolę mogą pełnić guziki, albo nawet tylko nitka, którymi są przyszyte, doskonale sprawdzi się też apaszka lub oprawki okularów. Jeśli wolno nam założyć kolorową bluzkę – zdecydujmy się na nasz kolor (cały czas pamiętając, co o nas mówi). A jeśli obowiązują nas najbardziej rygorystyczne zasady stroju – wystarczy kolorowa podszewka w żakiecie czy spódnicy w ulubionym kolorze.

 

Warto pamiętać, że nie w każdym kolorze czy odcieniu jest nam do twarzy. Mogą być różne odcienie bieli, czy chłodne lub ciepłe barwy szarości, etc. Warto wiedzieć, które wybierać do naszego typu urody, a także jak zestawiać ze sobą odpowiednie odcienie. Ale to temat na oddzielny wpis.

Znaczenie kolorów w biznesie

Kolory podstawowe:

Czerń to kolor władzy i autorytetu, jednak jego nadmiar może być przytłaczający i nie sprzyjający zawieraniu znajomości. W odpowiednich proporcjach czerń oznacza opiekuńczość, moc i luksus. Czarny współgra ze wszystkimi kolorami. W etykiecie biznesowej jest zarezerwowany na specjalne okazje, jak wieczorne bankiety czy kolacje.  Czerń optycznie wysmukla sylwetkę.

Granat to kolejny mocny kolor, przywołujący spójność i empatię. Kojarzy się z porządkiem i strukturą. Często stosowany przez profesjonalistów z dziedzin zarządzania, dyplomacji, finansów czy prawa. Nadaje się zarówno na uroczyste okazje, jest też najbezpieczniejszym kolorem dla biznesowych garniturów i kostiumów. W biznesie granat jest zdecydowanie najlepszym kolorem – teraz już wiecie czemu mój ulubiony garnitur ma kolor ciemnogranatowy.

Szary, choć neutralny i konserwatywny, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa oraz buduje zaufanie. Jest również doskonałym tłem dla innych kolorów, można go zestawiać praktycznie z każdym żywszym kolorem. W ciemnych odcieniach doskonale sprawdza się jako kolor kostiumów i garniturów, ocieplony błękitem, w jaśniejszych odcieniach – będzie idealny do koszul. Wybieraj ciemny szary czy grafitowy, aby podkreślić swój profesjonalizm.

Biel stanowi tło dla kreatywności. Oznacza ona efektywność, prostotę oraz sprawiedliwość i porządek, a także czystość i otwartość. Jako kolor stroju bardzo dobrze komponuje się z innymi kolorami. Biel kojarzy się z elegancją, prostotą i dobrym stylem. W codziennym stroju biznesowym jest doskonała przede wszystkim na damskich bluzkach i koszulach, ma właściwości odmładzające.

Niebieski jest kolorem bezpieczeństwa, łatwym do zastosowania w większości sytuacji. Ten kolor wiąże się z subtelną elegancją. Oznacza szczerość, zaufanie, zachęca do komunikacji i wzmacnia autorytet. W jaśniejszej wersji błękitnej jest chętnie noszony jako koszule, jednak nie zawsze sprzyja naszej kolorystyce. Warto wtedy zwrócić uwagę na ożywienie wyglądu mocniejszym akcentem kolorystycznym czy makijażem.

Kolory uzupełniające

Zieleń to kolor natury, zdrowia, wzrostu i życia. Wprowadza harmonię emocji i empatię. Oznacza relaks i szczęście. Nie jest jednak kolorem zalecanym w stroju biznesowym jako kolor dominujący. Możemy w nim wyglądać na chore albo nudne. Ten kolor sprawdzi się w biznesie jedynie jako dodatek. Najlepiej wybrać jego żywszy odcień.

Czerwony to kolor, który wzywa do podjęcia działania. Zwraca uwagę i domaga się bycia zauważonym, a także przekazuje wysoki poziom energii i odwagi. Ten kolor bardzo dobrze sprawdzi się jako dodatek do szarych lub czarnych ubrań. W przypadku całego czerwonego damskiego ubrania może zostać odebrany jako manifestacja siły. Czerwoną sukienkę zarezerwuj raczej na wieczór.

Brązowy to kolor tradycyjny i konserwatywny, choć oznacza także przystępność i otwartość. Nie jest kolorem biznesu, ponieważ obniża nasz autorytet. Czasami koloryści zalecają jego stosowanie dla osób na wyższych stanowiskach w celu zmniejszenia dystansu i uzyskania porozumienia z pracownikami na niższych stanowiskach. Jeżeli bardzo jednak bardzo lubimy brąz, wybierzmy ten czekoladowy i stosujemy tylko jako dodatek.

Pomarańczowy to prawdziwy wulkan pozytywnych emocji. Zaraża entuzjazmem, dobrym humorem i optymizmem. To kolor przygody, zachęty i determinacji w dążeniu do celu. Jednocześnie świadczy o dostępności i nieformalnym podejściu. Nie należy do kolorów eleganckich i należy go stosować jedynie jako dodatek.

Różowy symbolizuje współczucie, zrozumienie i ciepło. To kolor nacechowany emocjonalnie, a jednak coraz częściej spotykany w biznesie (nawet u mężczyznJ). Podobnie, jak pomarańczowy, nie należy do eleganckich kolorów, ale dobrze komponuje się z szarościami oraz czernią w postaci koszul czy bluzek.

Żółty to kolor, który jest kojarzony z procesami analitycznymi, gdyż stymuluje i wspiera kreatywność oraz czystość myślenia. To także kolor, który poprawia humor ze względu na skojarzenie z ciepłem słońca. W biznesie najlepiej stosować żółty jedynie jako dodatek. W zbyt dużej ilości jaskrawy żółty może drażnić rozmówcę i wywołać agresję.

Złoty jest kojarzony z luksusem, wartością i prestiżem. Odzwierciedla mądrość, hojność oraz dobrobyt i sławę. Stosowany w biznesie w biżuterii i dodatkach, warto zwrócić uwagę, aby stosować go z umiarem, gdyż kojarzy się z przepychem.

Srebrny to kolor wnoszący spokój i ukojenie, a jednocześnie budujący pozytywne uczucia. Kojarzony jest z tajemniczością i intuicją. W biznesie stosowany także w biżuterii i dodatkach.

 

Pamiętajmy też, że kolory ciemniejsze są dobre jesienią i zimą oraz podczas spotkań towarzyskich, a kolory jaśniejsze najlepiej sprawdza się wiosną i latem oraz w plenerze.

Wiosną i latem wybierzmy sukienki i garsonki w kolorze niebieskim, jasnym szarym czy nawet beżowym.

Jedna odpowiedź do “Kolory w biznesie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *